תפריט נגישות

רב"ט משה מוריס אבוקסיס ז"ל

סיפור הקרב


נישאים ברוח סערה דהרו כלי הרכב המשוריינים של יחידת השריון אל עבר החזית המצרית. עם ערב הגיעה היחידה לבלוזה. גדוד השריון של משה וחבריו פוצל. הטנקים התקדמו לאזור הקרב ממש, ואילו הסיירת נותרה מאחור יושבת כמעט באפס מעשה, כשמדי פעם היא מוזעקת למרדפים אחרי אנשי קומנדו מצריים.
ב-9 בחודש, עם התבהרות אופייה המיוחד של מלחמת יום הכיפורים, הוצמדה סיירת השריון "המילואימניקית" ליחידת שריון סדירה.
"עלינו איתם לקו הבלימה, מול הפירדאן" , נזכר שוקי שהפך להיות סמ"פ. " יחד עם יחידת השריון החדשה, ניהלנו את הקרבות. אנחנו על הנגמ"שים שימשנו כתצפיתנים ודיווחנו על הפגיעות במטרות, וכן אבטחנו את המדרונות הקדמיים של החזית שלמולנו..."
"התפצלנו לזוגות נגמ"שים והיינו מקיימים את התצפיות בצורה צולבת על המדרונות הקדמיים. במקביל היינו גולשים אל מעבר לקו הגבעות ושוטפים את המדרונות באש חזקה כדי שלא נופתע מהחי"ר המצרי".
היו אלה שלושה ימים קשים ליחידה. אנשיה היו יוצאים עם שחר, עולים על היעדים ומנהלים את קרבות הבלימה. ב-12 בחודש בשעה 8 הוזעקה יחידת הסיור למרדף אחרי אנשי קומנדו, שכנראה חדרו והתמקמו בשטחנו.
מספר שוקי: " היינו 9 נגמ"שים. התפרסנו ויצרנו מגע עם מה שנראה היה לנו כיחידת אנשי הקומנדו".
אנשי הסיור התפרסו וניהלו אש מטווח רחוק מאוד. על פי נוהלי הקרב, לאחר אותם רגעים ארוכים של אש, החליטו מפקדי הכוח להסתער על המצרים, בהנחה שיוכלו לאנשי הקומנדו.
"חשבנו שעל ידי המהירות והאש נוכל להתגבר על הכוח. המ"פ ניסה לאגוף את המצרים משמאל ואנחנו- מחלקתו של משה ושלי הסתערנו".
אז הופתעו אנשי הסיור כשנתקלו מקרוב באש המצרית. היריות שבתחילה היו בודדות ובלתי מכוונות, הפכו למערבולת של אש עם מטחים ארוכים מכל הכלים, מטחים שהכבידו והלכו.
עד מהרה מצאו עצמם חיילנו לכודים במלכודת אש . הפגזים נחתו קרוב יותר ויותר לכלים.
הסתבר להם לפתע, בצורה לגמרי לא נעימה, כי המתחם עליו הסתערו אינו של אנשי קומנדו, אלא, כנראה, מוצב קדמי מבוסס של הארמיה השנייה.
פיצוץ. כלי אחד מיחידתו של שוקי עלה על מוקש. כמעט באותו שלב נתקלה מחלקתו של משה, שהייתה באיגוף עמוד בטנק. הייתה זו התקלות מעשרה מטרים.
משה אבוקסיס שהיה מקלען של הנגמ"ש, ירה בכלי נשקו בכל העת. הכלי הסתער, פגע בחיילי האויב, ותוך הירי הסתובב לאחור.
הגיעה פקודה לנתק מגע. באותה עת נורתה פצצת מרגמה וכל האנשים שעמדו חשופים בחלקו האחורי של הנגמ"ש- נהרגו. ביניהם היה משה.
"גם במקומות אחרים ראינו שהעסק חמור וההיתקלות היא של רכב חצי כבד עם טנקים. זרקנו רימוני עשן וביצענו חילוץ לאחור. פינינו את הנפגעים כשאנו מותירים בשטח רק את הכלי שעלה על מוקש".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה