* מידע נוסף
תפריט נגישות

סגן בן-ציון (בני) יהודה ז"ל

מכתבים

מתוך מכתב של בני ז"ל לאביו בארה"ב

כתב: בֶּני
בגיל שש עשרה וחצי

…הלמודים מתנהלים כסדרם. ניכר השנה יחס רציני עוד יותר ללמודים מאשר בשנים קודמות בגלל בחינות הבגרות הממשמשות ובאות, ובגלל הידיעות שקבלנו זה לא כבר, על אי הצלחות במחזור הקודם…

לימודי אינם דורשים ממני מאמץ כה גדול, גם כי אני מנצל את שעות הלמודים ניצול כמעט מרבי. נותר לי פנאי להרחבת אופקים בשטחי התעניינות שונים. קבלתי עכשיו בהשאלה את הספר "מבוא ללוגיקה ולמתודולוגיה של המדעים הדדוקטיביים" של המתמטיקאי הפולני אלפרד טארסקי מאוניברסיטת ברקלי. הספר הוא בתרגום עברי, ברמה אוניברסיטאית, ונועד ל 1-2 סמסטרים באוניברסיטה. אך מכיוון שהיו לי ידיעות מוקדמות בנושא זה אני עומד כבר לסיימו. לדעתי זהו ספר מצוין, שערכו רב לכל אדם העוסק בפעילות אינטלקטואלית, אף אם אינו מתמחה במתמטיקה ובפילוסופיה. מצאו חן בעיני הגישה הבהירה וצורת ההגשה התמציתית של המחבר, לא פחות מתוכן הספר. גם בלמוד הגמרא חשובה לדעתי בהירות המחשבה והניסוח, יותר מחריפות העוסקת בקומבינציות של מקרים ודינים שונים. במובן זה נהניתי משעור ששמעתי בשבוע שעבר, כאשר הייתי בירושלים. הרב ברוך אזרחי, שאולי אתה מכיר אותו, נוהג לומר שעור בלילות שבת לחוג מאזינים המורכב בעיקרו מבוגרי ישיבות תיכוניות. השבת, כאשר הייתי בירושלים, שמעתי את שעורו ונהניתי מאוד מתוכנו ומפשטותו, ומישרות השכל שבו. מצד שני, למרות אמירתו לא השתחרר עדין מהמבנה הדיאלקטי המסורתי שאינו אהוב עלי ושפוגם, לדעתי, מאד את בהירות הניסוח. על כל פנים, בסכום נהניתי מאד מהשיעור., שהוא הראשון מסוגו ששמעתי עד כה, כיון שהשעורים ב'ישוב החדש' הם מסוג אחר לגמרי.

נוסף על כך, אני לומד עתה את תורת החשמל, לפי ספרם של סירס וזימנסקי, בתרגום עברי, שהוא ספר מצוין ברמה יותר מתיכונית ופחות מאוניברסיטאית. אולם, בעוד שספרם על מכניקה הוא ספר יסודי להבנת כל מאמר מדעי הקשור בפיזיקה, ספרם על חשמל הוא יותר ספציפי ואינני מתכוון בשלב זה ללמדו ביסודיות כפי שלמדתי לפני מספר שנים את המכניקה.

אני מקווה להשיג בחופש הקרוב חוברות הדרכה למתכנתי IBM בשפה האנגלית, כיון שאני מאד מעונין בשטח זה שהוא מעניין ושמושי כאחד. נוסף על כך, קריאת חומר באנגלית תעזור לי לשפר ידיעותי באנגלית. אלא שאיני יודע אם אוכל להשיג חומר בסיסי שאוכל ללמדו בלי עזרת מורה. מצד שני, יש לי כבר ניסיון בלמוד עצמי ללא הכנה מספקת, ואני מקווה שאצליח להשתלט על החומר.

קבלתי עתה גם בהשאלה ספר על CALCLUS ברמה אוניברסיטאית למתחילים, אך אני משאיר אותו לשבוע הבא. ובכלל, איני מרוצה ממנו כיון שיש בו מעט מאד חומר שאינו מוכר לי, ומניסיוני אני יודע שקריאת ספרי מתמטיקה באנגלית אינה מועילה לשיפור האנגלית כיון שמשתלטים מהר מאד על המונחים המקצועיים ואז קוראים קריאה שוטפת.

לשם שפור האנגלית ומתוך התעניינות התחלתי לקרוא את ספרו של אריק פרום SOCIETY SANE THE באנגלית. קראתי כבר ספר אחד שלו אך ספר זה עולה בהרבה על קודמו, הן מבחינת הלשון האנגלית העשירה, המצוינת והמתאימה בדיוק בשבילי, והסגנון היפה, והן מבחינת התוכן השופע אינטואיציה בהירה, בקורת חדה, וגישה הומניסטית להפליא לבעיות החברה של ימינו. אם אינני טועה יש למחבר נטיות ליהדות ולסוציאליזם, וחבר את הספרים JUDAISM WITHOUT GOD ו- 'סוציאליזם הומני' או משהו דומה.

כמובן, התענינויותי אינן מפריעות לי בלמודים. להפך, הן עוזרות בהרבה להצלחה בלמודים. עד עתה כתבתי שני חבורים. אחד באנגלית ואחד בעברית, והצלחתי בשניהם. ההצלחה בחבור בעברית הייתה היסטורית מבחינת הישיבה, כיון שהציון שלי 9 לא ניתן ע"י אותו מורה זה שמונה שנים.
מקוצר הזמן והמצע אני נאלץ לסיים בברכת שנה טובה וד"ש מנחשון. בקרתי אצלו במשרד כדי לברר בקשר לשעורי ההתעמלות שהופסקו השנה. לפי הוראות הרופאים חשובים לי מאד שעורי ההתעמלות וניסיתי להפעיל לחץ אצל ד"ר פוזן שיחזירו את שעורי ההתעמלות שהנם חובה לפי דרישות משרד החינוך. חבל שדווקא בחודש הראשון שבו העומס פחות מהרגיל הוחמצו שעורי ההתעמלות.

בברכת שנה טובה
בני

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה